The New Old i el violó “chico”

The New Old, formació liderada pel clavecinista David Palanca, és un grup, especialitzat en la pràctica històricament informada, que utilitza la perspectiva contemporània per recrear la música antiga. En el concert d’avui tindrem un clar protagonista: un violoncel piccolo original, construït pel lutier francès Nicolás Duclós a Madrid el 1774. Aquest instrument, també anomenat  violó chico, piccolo o tenor,  va existir durant els segles XVII i XVIII, però va anar caient en l’oblit amb el pas del temps. Era més petit que el violoncel actual i s’afinava una quinta més aguda.

AMAT SANTACANA, Violonchelo piccolo

Es va graduar al Conservatori Superior de Música de Castella i Lleó (COSCYL) i va estudiar violoncel a Viena i Zúrich. Ha rebut classes de llegendaris violoncel·listes com Anner Bylsma, Marçal Cervera i Christophe Coin, entre d’altres.

Ha format part del Quartet Arccus i del Qvixote Quartet, amb qui va obtenir els primers premis en els concursos “Paper de Música” de Capellades i “Montserrat Alavedra” de Terrassa.

Actualment destaca la seva tasca d’investigació i interpretació de la música per a violoncels oblidats del segle XVIII, alhora que és professor a la càtedra de música de cambra i quartet de corda del Conservatori Superior de Música de Castella i Lleó.

MIGUEL BONAL, viola da gamba

Va iniciar  els estudis de viola de gamba amb Fernando Marín i va cursar els estudis superiors de viola de gamba i violoncel barroc a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), sota el mestratge d’Emmanuel Balsa.

Va continuar la seva formació estudiant el màster de viola de gamba al Reial Conservatori de la Haia, amb Mieneke van der Velden -un virtuós neerlandès especialitzat en el repertori francès per a viola da gamba-, tot finalitzant els estudis amb distinció cum laude.  

Ha estat premiat en diversos concursos, com en el Concurs Joventuts Musicals d’Espanya 2020 en què va guanyar el primer premi en la modalitat de música antiga o en el cicle Primer Palau, on el 2021 va obtenir el segon premi així com el Premi de Catalunya Música i el Premi de la Crítica. És director de projectes de Patrimonio Sonoro.

DAVID PALANCA, baix continu i direcció

Va completar els estudis de grau a Saragossa, amb la qualificació de matrícula d’honor i sota la tutela de Silvia Márquez, tot obtenint també matrícula d’honor en el treball de fi de màster de recerca musical. 

El 2014 va ser guardonat amb el Primer Premi en el Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya.

Ha col·laborat en concerts tant a Espanya com per Europa amb formacions com  Forma Antiqva, Al Ayre Español, Collegium Musicum Madrid, Els Mvsicos de sv Altesa o Nereydas, entre d’altres. També compagina l’activitat concertística i la labor com a investigador i docent, amb la seva formació amb músics i projectes de prestigi internacional. Actualment és professor a la càtedra de clavecí, baix continu i de música de cambra en el Conservatori Superior de Música d’Aragó (CSMA).

PROGRAMA

Francesco Alborea “Francischello” (1697 – 1739)
Sonata n. 1 en Re major. Amoroso – Allegro – Menuet

Alessandro Scarlatti (1660 – 1725)
Sonata en Re menor. Largo – Allegro/Largo/Allegro – Largo – A tempo giusto

Anònim [s.d.] / Domenico Scarlatti (1686 – 1757)
Preludio en Sol* / Sonata en Sol mayor K144*

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
Sonata  en  Sol menor TWV 42: g10 Cantabile – Allegro – Largo – Vivace

Antonio Vandini (c. 1690 – 1773/1778)
Sonata  en  Do  major. Andante – Allegro – Allegretto

Anònim [s.d.] / Domenico Scarlatti (1686 – 1757)
Preludi en Do* / Sonata en Do menor K115*

Pasqualino de Marzis (? – 1766)
Sonata n. 6 en Sol major. Largo – Spiritoso – Allegro

*obres cèmbal solo